Dag 19 Denver - Gunnison

21 juni 2017 - Gunnison, Colorado, Verenigde Staten

Dag trouwe lezers, daar zijn we weer. Alweer dag 19 van onze mooie rondtrip door de USA en inmiddels met de auto zo’n 3800 mijl (6115 km) verder. Ook weer vandaag het zelfde ritueel als altijd ’s ochtends, wij raken er inmiddels weel aan gewend. Nadat wij uitgechecked hebben en onze auto weer vol hebben geladen zijn wij naar de dichtstbijzijnde benzinepomp gereden om de “beamer” weer af te toppen. Wat overigens niet zo’n erge bezigheid is. Voor ongeveer 35€ heb je hier een volle tank en kunnen wij weer ruim 500 mijl rijden. Dat is weer eens wat anders dan bij ons in het toch best wel dure Nederland.

DSC_9620Onze eerste stop onderweg naar Gunnison is de Argo Goldmine & mill een fabriek die is gebouwd aan de uitgang van de Argo tunnel, een tunnel die is gegraven voor het winnen van goud en andere kostbare grondstoffen. De tunnel (mijn) is gemaakt tussen 1893 en 1910 om via deze weg alle grondstoffen die gewonnen werden uitDSC_9601 diverse mijnen te vervoeren naar een punt, de Argo Goldmill. De mijn is echter vanaf 1943 tot 1976 gesloten geweest. Hierna heeft James N Maxwell de mijn gekocht omdat hij vond dat dit stukje historie bewaard moest blijven. Niet veel later, in 1978 werd de mijn toegevoegd aan de lijst met historische plekken. En zo is hij er nog steeds en ook toegankelijk voor een rondleiding, wat erg aan te raden is (Link naar de website in de linkenlijst op deze website)

DSC_9578Bij binnenkomst werden wij heel hartelijk, wederom weer echt op zijn Amerikaans ontvangen en werd alles uitgelegd over de tour die wij gingen doen. Wij mochten eerst beginnen met het goud zeven en ik moet zeggen, dat ging Patries en mij goed af. Wij hebben aardig wat goud gevonden en mochten dit zelfs houden. Nadat wij hiermee klaar waren begon de tour, deze werd begeleid door een hele jonge, enthousiaste vrouw die, wat bleek later pas net 1 maand in diens was als Gids….. nou, dat was niet teDSC_9589 merken, ze deed het erg goed. Na een klein ritje naar boven met een busje zijn wij achter onze gids aan verder gelopen naar de tunnel en daarna verder door de mill heen, waar onze gids met veel passie vertelde over het werk wat ze daar deden en hoe dat toen in die tijd moest zijn geweest. Ongeveer 1.5 uur later waren wij weer bij het beginpunt aangekomen, waar wij nog even in de souvenir winkel hebben rondgestruind (zoals in Amerika bij elke bezienswaardigheid) zijn wij weer naar de auto gelopen om daar te genieten van een heerlijk koud drankje. Het is hier DSC_9621namelijk wederom een lekkere zonnige dag met een temperatuur van ongeveer 35 graden (vanaf een uur of 10 al). Terwijl wij van ons drankje aan het genieten waren kwamen er ook nog een paar fanatieke rafters voorbij, erg leuk om te zien, dat brengt weer ideeën op.

DSC_9640

Nadat wij ons drankje op hadden zijn wij weer in de auto gesprongen onderweg naar Gunnison een klein dorpje die op deDSC_9642 route ligt tussen Denver en onze volgende stop Durango. Onderweg kwamen wij langs diverse Noodstops voor Trucks, voor “als” de remmen niet meer werken, aangezien wij door veel bergen moesten is dit ook iets wat wij regelmatig tegen komen. Voor wij het wisten passeerden wij ook nog even Dixi-village, het zag er erg rustig uit, was ook maar een klein dorpje.

Dit was weer mijn bijdrage voor deze dag, morgen wederom een mooie dag. Dan gaan wij verder rijden richting Durango.

[Glenn]

1. Henna:
    22 juni 2017
    Wat leuk die goudmijn. Ik ben benieuwd wat jullie eruit gezeefd hebben. En prachtige bergen daar. En alvast een mooie dag morgen. Ook hier wordt het vandaag boven de dertig graden. Groetjes
  2. Japio:
    22 juni 2017
    Have fun and enjoy! Have a great day in Durango and Silverton!! Awesome there!
  3. Mam Elly:
    22 juni 2017
    En Glenn.....die mijn vond je zeker mooier dan de grotten van Han....hihi....zelfs goud gevonden...(mooi souvenier)....erg interessant. Prachtig allemaal.....
  4. Jennifer:
    23 juni 2017
    Hahaha geweldig Dixi-village daar wil ik ook heen.