Dag 21 Durango - Silverton met een stoomtrein

23 juni 2017 - Durango, Colorado, Verenigde Staten

Vandaag was het vroeg opstaan, de eerste keer de wekker in de vakantie. Vandaag staat er een ritje met een oude stoomtrein op de planning van Durango naar Silverton en weer terug. Bij elkaar een rit van ongeveer 9.5 uur met een pauze van 2 uur in Silverton.

DSC_9824De spoorlijn van Durango naar Silverton is 80 kilometer lang en gaat dwars door ruig berggebied. De lijn overbrugt een hoogteverschil van maar liefst 800 meter. Durango ligt op eenDSC_9887 hoogte van 2000 meter en Silverton (531 inwoners) ligt op 2837 meter hoogte. Een ritje die met de auto een stuk korter is. De trein rijdt namelijk niet harder dan een Olympische hardloper.

DSC_0021De reden DSC_0017voor aanleg was destijds de vermeende goud- en zilvervoorraad in de bergen. Langs een spannend traject vol met steile kloven, prachtige uitzichten en de woest stromende Animasrivier. Van deze trein(en) rijden er 3 per dag, 7 dagen per week. Goed verdienen zeg ik zo.

DSC_0025In Silverton zijn Patries en ik even een wandelingetje gaan maken en hebben daar  wat winkeltjes bekeken. Ook hebben we even wat gegeten bij een leuk restaurantje genaamd “Brown Bear” en daarna zat het er alweer op, wijDSC_0029 moesten terug naar de trein, want die vertrok al bijna. Snel hebben wij nog even een ijsje gescoord bij een locale ijsboer en DSC_0034toen zijn wij weer in onze wagon gestapt. Wij zaten in een open wagon, waardoor de beleving van de rit erg goed was, dat merkten wij onderweg en ’s avonds onder de douche ook, wij zaten helemaal onder de roetdeeltjes die de stoomlocomotief uitstoot. Realistischer kon echt niet.

Wat natuurlijk ook niet aan dit verhaal mag ontbreken is dat wij op de terugweg ook nog een hele horde “treinspotters” tegen kwamen die langs het spoor stonden te zwaaien. Zelfs 2 fanatieke die er volgens de “Brakerman” (De persoon die voor de veiligheid aan boord zorgde) bij elke treinrit stonden. Erg leuk.

Voor een kleine bewegende impressie, hier een link naar een filmpje die ik onderweg heb gemaakt:

http://tinyurl.com/ya4n9kdg (Link even kopiëren en plakken)

Verder ook nog wat beeldmateriaal.

DSC_9902DSC_9910

DSC_9924DSC_0004

En een link naar de website voor meer informatie, die vinden jullie weer in de lijst met linkjes op de weblog.

Tot zo ver, tot de volgende.

[Glenn]

1. Mam Elly:
    24 juni 2017
    Nou zeg dit is echt fantastisch. Wat een mooie rit.....en een prachtige natuur.....Patries......nou weet ik waarom jij in december zwart bent....hihihi.
  2. Henna:
    24 juni 2017
    Wat een mooie rit door de bergen. Fantastisch die uitzichten en dan hoef je zelf niet te rijden en op te Letten. Heerlijk hoor en doet me denken aan de stoomtrein in de Harz daar werd je ook zwart als je buiten stond. Veel plezier morgen
  3. Henna:
    24 juni 2017
    Jammer maar de link doet het niet. Maar dat zie ik wel als jullie weer thuis zijn
  4. Benny en Tineke:
    24 juni 2017
    Weer pracht belevenis van jullie. Mooie foto's en Glenn ... mooie ogen heb je !!!