29 mei Washington

29 mei 2015 - Washington D.C., Verenigde Staten

Vanmorgen hebben we de metro gepakt naar het Union station, het centraal station van Washington D.C. niet om met de trein te gaan maar om onze huurauto op te Ford escapehalen. We hadden voor 1 dag een auto gereserveerd om de omgeving te  verkennen. Na aankomst bij het verhuur bedrijf Alamo hadden we de keuze uit een Ford Escape of een Chevrolet captiva, wij hebben de Escape genomen. De Ford escape is trouwens de Ford Kuga in Europa, In Nederland is het best een ruime auto, hier vonden we hem wat klein omdat we nog een beetje aan de Ford Edge in Florida waren gewend. :-)

We zijn eerst naar het Pentagon gereden, hier is een 9/11 memorial neergezet n.a.v. het vliegtuig dat die dag het pentagon ingevlogen is. Elk overleden persoon 9/11 Memorial :Pentagonheeft een bankje met stromend water, met aan de kopse kant de naam, als je naar de naam kijkt en je ziet het pentagon op de achtergrond dan was het iemand die  daar aanwezig was, kijk je de andere richting op dan was het iemand aan boord van het vliegtuig. De memorial banken staan op volgorde van geboorte jaar, de jongste was op dat moment 3 en de oudste 71, in totaal zijn er 184 personen om het leven gekomen. Aan het pentagon is trouwens goed te zien welk gedeelte opnieuw gebouwd is, de stenen zijn hier wat lichter dan de rest van het gebouw.

Arlington 2Onze 2de stop was bij het Arlington Cementery, een mega begraafplaats. Hier liggen heel veel militairen begraven maar ook John F. Kennedy en zijn familie, en andere belangrijke personen., meer dan 400.00 graven.Arlington Guard Verder hebben ze ook een graf van de onbekende soldaat waar al sinds 1936 onafgebroken de wacht wordt gehouden door 1 Honor guard. Toevallig was er ook een wisseling van de wacht toen wij er waren.

De laatste stop van vandaag op de gebruikelijke boodschappen e.d. na was bij het 2de Smithsonian vliegtuig museum, ditmaal aan de rand van Washington, het Steven F. Udvar-Hazer center. Ik moet zeggen dat dit toch wel het beste deel is van de 2 musea. Er groot en ruim opgezet, incl uitkijk toren waar je op Washington-Dulles airport kijkt. In het museum vind je o.a. een Blackbird, Concorde en de spaceshuttle Discovery (ja dit is de 2de al die we zien en de er staat er nog 1 in New york) De Discovery leek uiteindelijk nog groter dan de Atlantis in het Kenndy space center maar dit komt omdat de Discovery op de grond stond.

Air and space museum Discovery Blackbird Space jump

Ook waren er verschillende vliegtuigen e.d. te zien waar recordpogingen mee gedaan zijn, o.a. het bakje waar in 2012 Felix Baumgartner vanuit de ruimte een parachute sprong heeft gemaakt.

Morgen gaan we weer naar het Station maar nu wel om met de trein te gaan, op naar NYC!

[Patries]

1. Jaap:
    30 mei 2015
    En jullie vallen met de neus in boter. Freedom Tower vd week geopend voor t publiek. Have Fun!!
  2. Mam Elly:
    30 mei 2015
    Het blijft indrukwekkend allemaal......mooi hoor.
  3. Henna:
    30 mei 2015
    Prachtig alles groot en groter en mooi om dit te kunnen mee maken. Geniet van de reis met de trein want ook dat moet erg mooi zijn.
  4. Jeanet:
    30 mei 2015
    Dat wordt straks een drama als jullie thuis weer in jullie fiatje stappen haha ;) wat indrukwekkend wat jullie allemaal zien, vooral het monument bij het Pentagon. Veel plezier nog!
  5. Marcella:
    30 mei 2015
    En nu nog de rondleiding in het Capitol, dan hebben jullie alles gezien in Washington mooi om te lezen jullie verhalen.
    Have fun in NYC