Dag 18 Charleston

5 juni 2023 - Charleston, South Carolina, Verenigde Staten

USS Yorktown

Vanmorgen zijn we begonnen bij het Patriots point Naval & Maritime museum. Wederom een militair park. Hier vind je de USS Laffey de USS Yorktown en een Vietnam memorial park.

USS Yorktown

We begonnen op de USS Laffey een “Destroyer” gebouwd in 1943. Het schip heeft de bijnaam: “The ship that would not die” omdat het een aantal keer flink beschadigd is tijdens luchtaanvallen maar toch nog behouden is gebleven. Het schip is o.a. Bij de invasie van Normandie geweest in 1944. Helaas is het schip wel wat aan onderhoud toe.

USS LaffeyUSS Laffey

IMG_8799

Maar onze aandacht ging meer uit naar het naastgelegen schip de USS Yorktown of wel door mij omgedoopt als USS Yorkham :)

Een vliegdekschip uit 1943 van dezelfde klasse als de USS Intrepid in New york. Wat een mega schip van 265 meter lang en 28 meter hoog. Het schip heeft o.a. Dienst gedaan in de vietnam oorlog. Het schip is een stuk groter dan de naastgelegen USS Laffey. Zo is er een mega wasserij en zelfs 5 tandarts stoelen. D.m.v. 4 verschillende routes konden we aardig wat van het schip zien. Boven op het dek en binnen stonden meerdere vliegtuigen zoals een Blue Angel, B-52, F-14, S-2E enz.

USS YorktownUSS YorktownUSS YorktownUSS YorktownUSS YorktownUSS YorktownUSS YorktownUSS YorktownUSS YorktownUSS Yorktown

IMG_8809

We hebben ons hier wel een paar uurtjes vermaakt, op de wal was ook nog een heel kampement uit de Vietnam oorlog nagebouwd, incl. Geluidseffecten.

Vietnam memorial park

’s middags hebben we een bezoek gebracht aan Charleston zelf. Een erg leuke en gezellige stad met hele mooie huizen. Via het Historic district zijn we naar het water gelopen, Charleston ligt aan een baai die uitmondt in de oceaan. Voor de kust ligt Fort Sumter, hier is de burgeroorlog tussen Noord en Zuid begonnen. Via het park met prachtige bomen en langs de boulevard palmbomen zijn we naar “Rainbow row” gelopen met allemaal gekleurde huizen.

CharlestonCharlestonCharlestonCharlestonCharlestonCharlestonCharleston

Vanaf rainbow row was het niet ver tot de Pineapple fountain, ja inderdaad een Ananas fontein. De Ananas is het symbool van Charleston en staat voor gastvrijheid. Wel een mooie fontein trouwens. Vlakbij de fontein lag een cruiseschip, dat deed ons denken aan onze reis met de Mariner of the seas in 2018.

CharlestonCharleston

Na een rondje verder door Charleston en de city market zijn we naar het hotel gegaan. Morgen gaan we naar Savannah ook hier aan de Oostkust.

1. Henna:
    6 juni 2023
    Er was weer genoeg te zien voor jullie zie ik.
    Mooi die fontein ook. Maar ook zeker die schepen en huizen.
    Goede reis naar Savannah.
  2. Susanne:
    6 juni 2023
    Wat is jullie trip gaaf zeg. Die foto’s van de beren echt heel leuk! Goede reis naar jullie volgende plekje.
  3. Linda Beets:
    6 juni 2023
    Prachtig dat ze de militaire historie daar zo in ere houden.
  4. Richard:
    Wat gaaf 😍