Dag 3 Atlanta - Montgomery

21 mei 2023 - Montgomery, Alabama, Verenigde Staten

Vanmorgen zijn we op tijd vertrokken naar de luchthaven om daar onze auto op te pikken. Eerst was het een flinke klim bergop richting het metro station, alwaar we de rechtstreekse metro konden nemen naar het vliegveld. Op het vliegveld aangekomen moesten we een klein stukje met de air train naar de autoverhuurder. De air train is een zelfstandig rijdend treintje zonder bestuurder, je ziet dit vaker op luchthavens in de USA. Onderweg moesten we smakelijk lachen om de omroepinstallatie die alle mededelingen 4x!!! In rap tempo achter elkaar vertelde.

AirTrain Atlanta Airport

Bij de verhuurde aangekomen hebben we ingecheckt en konden we een auto uitzoeken in rij 3, een midsize SUV zoals we altijd huren. Er was keuze genoeg zoals een Hyundai, KIA, Jeep enz. Maar uiteindelijk zijn we toch weer ingestapt in een Ford Edge!

Alamo verhuurFord Edge

Nadat de auto bij de poort op onze naam was gezet zijn we eerst even boodschappen gaan doen in de Walmart, nou ja even…. De Walmart is echt een gigantische supermarkt waar je vanalles kan kopen: speelgoed, visgerei, verf, televisies, kleding, levenmiddelen noem maar op.

Walmart

Nadat we de nodige boodschappen hadden gedaan, waaronder een coolbox voor onderweg, zijn we naar het Delta flight museum gereden. Atlanta airport is de thuishaven van Delta vandaar dat dit museum ook hier te vinden is. Een erg mooi museum, niet heel groot maar zeker de moeite waard.  Je vind er o.a. Een DC-3, Boeing 767, Waco 125 en een 747-400. De 767 en 747 zijn ook te bezoeken. De 747-400 is de eerste van dit type die is gemaakt, extra bijzonder dus.

Delta flight museumDelta flight museumDelta flight museumDelta flight museum

Bij de entree vroeg de dame achter de balie of we militair waren dus Glenn zegt: nee ik ben een brandweerman, waarop de mevrouw hem spontaan 50% entree korting gaf “Thank you for your service” :-)

Na een wandeling door het museum zijn we uiteindelijk buiten de 747 nog even gaan bekijken, deze is van binnen heel mooi open gewerkt zodat je goed alle details kan zien. Heel mooi gedaan.

Delta flight museumAtlanta

Na het museum hebben wij onze weg vervolgd naar Montgomery. Onderweg kwamen we weer de meest rare combinaties tegen op de snelweg, campers met auto’s erachter, of opgestapelde vrachtwagens. Onderweg passeerde we ook een tijdzone waardoor we een uurtje extra hadden vandaag en het verschil met Nederland nu 7 uur is.

In the roadOn the road

Aan het einde van de middag zijn we nog even naar het historische centrum gereden met o.a. Het Alabama state capitol. Het was uitgestorven op zondag, maar wat een mooi gebied met prachtige gebouwen. Ook de King memorial baptist church staat hier, de kerk waar Martin Luther king dominee was. Morgen ochtend gaan we een paar gebouwen bezoeken.

MontgomeryMontgomeryMontgomery

Verder staat hier een standbeeld van Rosa Parks waar ze op de bus staat te wachten. Rosa Parks was een burgerrechtenactiviste en is bekend geworden door haar verzetsdaad in 1955 waarbij ze weigerde haar zitplaats in de bus af te staan zoals gebruikelijk was voor donkere mensen in die tijd.

Montgomery

Zoals jullie al lezen draaien veel dingen hier om de geschiedenis van de burgerrechten.

Ondanks de bewolking is de temperatuur al aangenaam warm, zo’n 26-28 graden.

Morgen bezoeken we eerst de stad hier en daarna rijden we zuidelijk verder naar Pensacola, Noord-Florida.

1. Benny en Tineke:
    22 mei 2023
    Ossipossie, erg interessante dingen die jullie bezoeken en zien. Leuk en leerzaam, ook voor ons. Hartelijke groet van ons. Benny en Tineke
  2. Marijke:
    22 mei 2023
    Weer een verslag van jullie!
    Leuk om mee te lezen wat jullie ondernemen.
  3. Henna:
    22 mei 2023
    En weer heel interessant. Het wordt een mooie reis
  4. Elly:
    22 mei 2023
    Wat veel mooie belevenissen in die paar dagen dat jullie daar zijn. Leuk ook te lezen de stukjes geschiedenis aldaar. 👍
  5. Samantha Peloso:
    22 mei 2023
    Zoveel geschiedenis, super interessant!
  6. Hans Gaarenstroom:
    22 mei 2023
    Sodeju, paar dagen onderweg en dan nu al zo veel gedaan/gezien. Dat belooft wat!
    Goede keuze die auto trouwens (hi hi)
    Durf te vragen: onze kleindochter verzamelt pins van Hardrock cafés, dus ..... Kosten worden natuurlijk vergoed
  7. Richard:
    22 mei 2023
    Super Leuk om de verhalen van de afgelopen dagen te lezen.
    Geniet er samen van 😎
  8. Marleen Dekker:
    22 mei 2023
    Jullie zitten al helemaal in de reis modus zie ik wel!! Super leuk! En gelukkig nog een lange reis te gaan samen! Geniet ervan!