Dag 16 Great Smokey Mountains

3 juni 2023 - Gatlinburg, Tennessee, Verenigde Staten

Great Smokey mountains np

Vandaag stond “Great Smokey Mountains” op het programma, dit is een van de Nationale parken van de USA en ligt op de grens van Tennessee en North Carolina. Het park is 2108,76 km2 en is opgericht in 1934. Het park valt onder het beheer van de National Park Service. Het park is het drukst bezochte park van alle nationale parken in de USA, ik had zelf verwacht dat een van de parken in het westen dat zou zijn maar mede is omdat dit park gratis is wint het  van de rest. Het park bestaat uit heel veel bergen en bosgebied en heeeeel veel bochten ;)

Great Smokey mountains np

De ingang van de park is hier om de hoek dus we waren er zo. We hebben eerst een kleine stop gemaakt bij het visitor center om de plattegrond op te halen en een parkeerkaart van $5,- die heb je nodig om te mogen parkeren. Daarna zijn we doorgereden naar Clingmans Dome, dit is een uitkijkpunt op 2025 meter hoogte en ook het hoogste punt van het park. Na een kleine wandeling flink bergop kwamen we aan bij het uitkijkpunt. Hier hadden we een geweldig uitzicht op de bergen. Het park dankt zijn naam aan de nevel die vaak tussen de boomtoppen hangt

Inmiddels was het al in de middag en hebben we een tussenstop gemaakt in een picknick area. Een super mooie plek midden in het bos, elke parkeerplek had zijn eigen picknicktafel en BBQ, langs het pad was een beekje waar veel mensen lekker aan het zwemmen waren.

De middag hebben we besteed aan het rijden van de Cades Cove loop, een rondweg door het zuidelijke deel van het park met veel open velden. Hier is de kans op het spotten van beren het grootst, we hebben er uiteindelijk een stuk of 6 gezien! En een Hert.

IMG_8665Great Smokey mountains npGreat Smokey mountains npGreat Smokey mountains npGreat Smokey mountains npGreat Smokey mountains np

Tegen het einde van de middag waren we terug in het hotel en na het eten zijn we naar de skybridge gegaan, een van de attracties hier. Met een kabelbaan gingen we de berg op om vervolgens over een grote hangbrug te lopen. De brug is 207 meter lang en hangt 43 meter boven de grond, vanaf de brug heb je een mooi uitzicht over Gatlinburg en de Great Smokey Mountains. Halverwege de brug zitten een aantal glazen platen waardoor je naar beneden kan kijken. Wel een beetje gek om over zo’n wiebelende brug te lopen maar wel heel gaaf.

SkybridgeSkybridgeSkybridgeSkybridgeSkybridgeSkybridgeSkybridge

O, en crocks zijn hier nog helemaal in de mode :)

Morgen hebben we een lange rit voor de boeg van ruim 5 uur, we rijden dan naar Charleston aan de oostkust.

1. Benny en Tineke:
    4 juni 2023
    Prachtige foto's met oa beren die jullie gespot hebben! Leuke ervaringen doen jullie op, zeg. Gisteren hadden wij, Tineke's kant, een reünie met alle neven en nichten in Bunschoten. 90 "man". Jullie hebben fantastisch weer ... wij ook ;)
    Tot morgen!
  2. Bianca:
    4 juni 2023
    In dit park ben ik ooit ook geweest, het is prachtig daar. Veel plezier nog!
  3. Jennifer:
    Oh crocks mijn stiekemen crush. 😅 🙈
  4. Marijke:
    4 juni 2023
    Knap dat jullie iedere dag schrijven,
    Super leuk om te lezen. De steden, gebouwen zijn indrukwekkend.
    Maar de natuur, dieren en verre uitzichten blijven het allermooist!
  5. Frank:
    4 juni 2023
    Geweldig mooi dat park en grooooooot
  6. Henna:
    4 juni 2023
    Wat een prachtig park en die beren, super leuk. Weer een ervaring rijker. Een hele goede reis vandaag.
  7. Eloise:
    4 juni 2023
    Goeie reis en we lezen jullie ervaringen morgen weer bij het ontbijt 😉
  8. Elly:
    5 juni 2023
    Zo daar ben ik weer uit een regenachtig Oostenrijk en haperende WiFi. Wat een prachtig natuurgebied zeg al dat groen en beren. Even wat anders als de vorige dagen. Echt genieten van al die weelde en natuur.